Program studiów
Charakterystyka programu MBA
Program studiów MBA Zarządzanie w agrobiznesie składa się z 7 modułów kształcenia uzupełnionych o Seminarium dyplomowe oraz – dodatkowo dla osób zainteresowanych poszerzeniem umiejętności – o intensywne warsztaty w formule pogłębionego, kilkudniowego case study (Study week) oraz zagraniczny wyjazd studyjny (Study trip). Study week oraz Study trip nie są obowiązkowe dla uczestników.
Moduł Menedżer i organizacja obejmuje fundamentalne zagadnienia zarządzania, organizację pracy własnej (zarządzanie czasem), negocjacje, odpowiedzialność biznesu (Corporate Governance). Dodatkowo Słuchacze w ramach tego modułu zostaną wprowadzeni w podstawy ekonomiczne współczesnego biznesu (tzw. ekonomia menedżerska).
W procesie ewolucji systemu gospodarczego w kierunku gospodarki opartej na wiedzy, kluczowego znaczenia nabierają pracownicy oraz poziom ich zaangażowania. Dlatego szczególny nacisk w naszym programie został położony jest na „Miękkie” aspekty zarządzania. W ramach tego modułu słuchacze będą mogli zdobyć wiedzę i umiejętności
w zakresie: przywództwa, zarządzania zasobami ludzkimi, zaangażowania pracowników oraz oceny okresowej i systemów premiowania.
Moduł Zarządzanie operacyjne, to z kolei tzw. twarde aspekty zarządzania. W ramach tego modułu oferujemy skondensowany pakiet wiedzy i umiejętności w zakresie zarządzania produkcją i jakością oraz logistyki i Supply Chain Management, wzbogacony o zastosowanie metod ilościowych (statystyka i w zarządzaniu produkcją, badania operacyjne) oraz przegląd współczesnych trendów w IT.
Moduł Marketing oferuje wiedzę z zakresu Consumer behaviour, marketingu międzynarodowego i PR. Szczególny nacisk został również na praktyczne aspekty marketingu oraz umiejętność przygotowania planu marketingowego.
W ramach modułu Zarządzanie finansami zapewniamy Słuchaczom – w przyjaznej konwencji „dla nie-finansistów” – możliwość zdobycia kompetencji z tego obszaru (podstawy analizy finansowej, rachunkowość zarządcza i controlling, finanse przedsiębiorstw i rynki finansowe, biznes-plan) niezbędnych w pracy menedżera.
W warunkach złożonego i zmieniającego się otoczenia, współczesny menedżer potrzebuje umiejętności spojrzenia z uwzględnieniem długiego okresu oraz uwarunkowań determinowanych przez otoczenie organizacji. Jest to warunek budowy zwycięskich strategii oraz zrównoważonego sterowania rozwojem firmy. Na potrzebę tę odpowiada moduł Zarządzanie strategiczne. Słuchacze, w ramach tego modułu, zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie analizy strategicznej, formułowania strategii oraz jej skutecznego wdrażania. Moduł ten pozwoli również zbudować kompetencje zarówno w obszarach rozwoju organizacji i zarządzania zmianą, jak również w obszarze „narzędziowym”, tj. zarządzania projektami.
Jako program MBA związany z Wydziałem Ekonomicznym Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie – który od 66 lat jest liderem w kształceniu kadr menedżerskich
dla gospodarki żywnościowej w Polsce – czujemy się w sposób szczególny uprawnieni
do zaoferowania modułu „branżowego”. Celem modułu Food Economy jest uzupełnienie menedżerskich kompetencji naszych Słuchaczy o wiedzę i umiejętności w zakresie: rynków rolnych, międzynarodowego agrobiznesu, negocjacji z sieciami handlowymi, bezpieczeństwa żywności, systemów zarządzania jakością żywności.
Oprócz wymienionych wyżej 7 modułów kształcenia, dodatkowo w ramach rozszerzenia wiedzy i umiejętności – Study week (dla zainteresowanych), oferujemy intensywne warsztaty w formule pogłębionego, kilkudniowego case study prowadzonego przez naszego wieloletniego współpracownika z USA. Z kolei Study trip to kilkudniowy wyjazd studyjny (dla zainteresowanych) do jednego z krajów europejskich, którego zadaniem jest zapoznanie Uczestników z sektorem agrobiznesu w danym państwie. W ramach seminariów terenowych będziemy poznawać najlepsze praktyki wiodących firm.
Słuchacze będą również uczestniczyć w Seminarium dyplomowym poświęconym istocie
i metodyce pisania pracy dyplomowej, która wieńczy studia MBA, a którą będzie można przygotować pod kierunkiem promotora indywidualnie lub w dwie osoby.
Moduł 1: Menedżer i organizacja
1.1. Podstawy zarządzania
- Podział pracy a problem koordynacji
- Koordynacja zdecentralizowana – niewidzialna ręka rynku
- Koordynacja poprzez władzę hierarchiczną – widzialna ręka menedżerów
- Rozwiązania hybrydowe
- Zarys rozwoju praktyki i teorii zarządzania
- Organizacja jako otwarty system społeczno-techniczny
- Czym zajmują się menedżerowie?
- Ujęcie Fayola– funkcje zarządzania
- Ujęcie Mintzberga – role kierownicze
- Planowanie
- Planowanie strategiczne
- Planowanie operacyjne
- Organizowanie
- 3 wymiary struktura organizacji
- Podstawowe typy struktur oraz ich wady i zalety
- Outsourcing
- Kierowanie
- Wybrane teorie motywacji
- Style kierowania
- Grupy i procesy grupowe
- Kontrolowanie
- Dlaczego kontrolowanie jest ważne?
- Kontrolowanie w oparciu o pojedynczą i podwójną pętlę
- Formy kontroli operacji
- Studia przypadków i warsztaty
- Podział pracy a problem koordynacji
1.2. Organizacja pracy własnej i zarządzanie czasem
- Autodiagnoza zarządzania czasem – diagnoza indywidualnych przeszkód w efektywnej organizacji pracy własnej i wykorzystania czasu
- Reguły zarządzania czasem
- Wyznaczenie celów i planowanie- jak skonstruować cel by zwiększyć szanse na jego realizację (m.in. SMART, krzywa Gaussa, zasada 60/20/20, cele krótko- i długoterminowe)
- Zarządzanie priorytetami – diagram Eisenhowera – ustalanie priorytetów, podział zadań na pilne, niepilne, ważne i nieważne
- Zarządzanie priorytetami – zasada Pareto w skutecznym zarządzaniu czasem
- Zarządzanie priorytetami – zasada ABC
- Złodzieje czasu – pochłaniacze czasu, przerywacze pracy
- Przyczyny i metody walki z odkładaniem zadań na później
- Delegowanie zadań
- Narzędzia pomocne w zarządzaniu sobą w czasie
1.3. Negocjacje w biznesie
- Tożsamość negocjatora
- Tożsamość zawodowa negocjatora
- Typy negocjatorów i style negocjacyjne
- Jak budować pożądany wizerunek kupca
- Jak kreować siebie jako ważnego klienta
- Jak utrzymywać wizerunek profesjonalnego negocjatora
- Komunikacja interpersonalna w negocjacjach
- Model komunikacji interpersonalnej w negocjacjach
- Mowa ciała w procesie komunikacji
- Formacje stojące i siedzące w negocjacjach
- Wzorce lingwistyczne w komunikacji perswazyjnej
- Aktywne słuchanie w negocjacjach
- Informacja zwrotna w komunikacji
- Zasady wywierania wpływu na ludzi wg R. Cialdiniego
- Reguła wzajemności
- Reguła społecznego dowodu słuszności
- Reguła autorytetu i niedostępności
- Reguła lubienia, zaangażowania i konsekwencji
- Podstawowe metody i narzędzia w negocjacjach
- Rodzaje negocjacji, Proces negocjacji
- Wyznaczania własnego obszaru negocjacyjnego – ZOPA
- Tworzenia własnej BATNY
- Rozpoznanie BATNY strony negocjującej
- Dobór zespołu negocjacyjnego
- Role członków zespołu negocjacyjnego
- Dźwignia Win-Win
- Negocjacje opozycyjne i oparte na zasadach
- Zarządzanie konfliktem
- Techniki negocjacyjne
- Techniki manipulacyjne
- Techniki kształtujące w negocjacjach
- Technik prowokacyjne w negocjacjach
- Techniki podprogowe
- Praca z oporem w negocjacjach
- Czynienie ustępstw w negocjacjach
- Zamykanie negocjacji
- Tożsamość negocjatora
1.4. Firma i rynek w ekonomii
- Podaż branży i popyt zagregowany
- Kształtowanie się równowagi rynkowej w przypadku konkurencji doskonałej, monopolu i oligopolu.
- Wykorzystanie metodologii statyki porównawczej w analizie ekonomicznej
- Efekty zewnętrzne (eksternalia)
- Specyfika rynku rolnego.
1.5. Corporate Governance
- Kluczowe zagadnienia ładu korporacyjnego
- Konflikt agencji
- Prawa własności
- Beneficjenci ładu korporacyjnego
- Systemy ładu korporacyjnego na świecie
- Systemy otwarte
- Systemy zamknięte
- Systemy mieszane
- Struktury własności spółek publicznych
- Koncentracja akcjonariatu
- Typy akcjonariuszy i ich wpływ na funkcjonowanie spółek
- Powiązania kapitałowe między podmiotami
- Mechanizmy sprawowania kontroli nad spółkami
- Zewnętrzne i wewnętrzne elementy systemu kontroli
- Koszty i korzyści sprawowania kontroli
- Mechanizmy lewarowania kontroli
- Ład korporacyjny a funkcjonowanie rynku kapitałowego
- Problem transparentności
- Typy i formy publicznej oferty akcji
- Finansjalizacja
- Kluczowe zagadnienia ładu korporacyjnego
Moduł 2: “Miękkie” aspekty zarządzania
2.1. Przywództwo
- Przegląd nowoczesnych teorii przywództwa m.in. wg. Hersey’a i Blanchard’a, Blake’a i Mouton’a, Mintzberga’a
- Praktyczne zastosowanie zarządzania sytuacyjnego
- Rodzaje komunikacji – werbalna i niewerbalna
- Typologia preferencji w działaniu – Hipokrates, Jung, Myers i Briggs, A. Lothian
- Model rozwoju zespołu B. Tuckman’a
- Wybrane teorie motywacji – Maslow, McGregor, Herzberg
2.2. Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Zarządzanie zasobami ludzkimi – zagadnienia wstępne
- Rekrutacja i selekcja pracowników
- Wprowadzenie do organizacji
- Motywowanie pracowników
- Planowanie rozwoju osobistego
- Szkolenia i rozwój pracowników
- Przewodzenie
- Zarządzanie zaufaniem
- Odejście z organizacji
2.3. Motywacja i zaangażowanie
- Motywacja a zaangażowanie
- Czym naprawdę jest zaangażowanie: stan, cecha czy zachowanie?
- Przyczyny i skutki zaangażowania pracowników
- Od zaangażowania do rezultatów biznesowych: model relacji przyczynowo-skutkowych
- Zaangażowanie a strategia
- Jak przeprowadzić badanie zaangażowania pracowników
- Praktyczny problem menadżera: Jak motywować awangardę, co zrobić z czarnymi owcami
- Jak zarządzać zaangażowaniem pracowników – przykładowy program kształtowania zaangażowania pracowników
- Rola menadżera w budowaniu zaangażowania pracowników
- Dojrzałość w zarządzaniu zaangażowaniem
- Różnice między pracownikami zaangażowanymi i niezaangażowanymi z punktu widzenia szefa. Dlaczego warto dbać o zaangażowanie swojego zespołu.
2.4. Oceny okresowe i systemy premiowania
- Ocena pracownicza
- Ocena pracownika: Cele stosowania oceny pracowniczej; Ocena pracownika kiedyś i dziś
- Co powoduje, że systemy ocen okresowych tak rzadko działają
- Wady i zalety systemu ocen w mojej firmie
- 6 barier na drodze do efektywnej oceny pracowników
- Projekt wdrożenia oceny pracowniczej
- Dostosowanie oceny pracowniczej do strategii firmy
- Ocena pracownika z punktu widzenia menadżera: najczęściej popełniane błędy
- Korzyści z systemów IT wspierających ocenę pracowniczą
- Systemy premiowania
- Po co premiujemy; Jak pracownicy postrzegają systemy premiowania
- Premiowanie jako dzielenie się sukcesem organizacji
- Od strategii do premiowania – wybór celów strategicznych stosowanych w systemie premiowania
- Czy ocena pracownicza powinna wpływać na premie czy wysokość wynagrodzenia
- Premiowanie indywidualne czy premiowanie grupowe; Zróżnicowanie premii dla różnych grup stanowisk
- Rola menadżera w procesie premiowania pracowników; Korzyści dla menadżerów z premiowania pracowników
- Przejrzystość systemu premiowania jako bezwzględny warunek sukcesu
- Ocena pracownicza
Moduł 3: Zarządzanie operacyjne
3.1.Techniki organizatorskie i doskonalenie procesów
- Zarządzanie procesami produkcyjnymi
- Procedury
- QFD
- 6 Sigma
- TPM, SMED, OEE
- Praktyczne zastosowanie narzędzi planowania jakości:
- Procedura/Flow Chart – mapowanie procesów, budowanie procedur
- BPMN – (Business Process Model and Notation) modelowanie procesów graficzna notacja służąca do opisywania procesów biznesowych,
- FMEA (Failure mode and effects analysis) – analiza rodzajów i skutków możliwych błędów
- 5 Why – usprawnianie procesów, wykrywanie przyczyn defektów
- Pomiar wydajności procesu – VSM (Value Stream Mapping), RTY (Rolled Throughput yield), OEE (Overall Equipment Effectiveness).
- 5S – narzędzie ciągłego doskonalenia, którego celem jest stworzenie dobrze zorganizowanego i uporządkowanego miejsca pracy
- APQP (Advanced Product Quality Planning) – planowanie i wdrażanie nowych projektów
- PPAP (ang. Production Part ApprovalProcess ) – proces zatwierdzania części do produkcji seryjnej (branża motoryzacyjna
- CPM, PERT – planowanie procesu w czasie
- JiT – minimalizacja zapasów (case study)
- „maszynka do mięsa” (case study)
3.2. Statystyka w zarządzaniu produkcją
- Typy rozkładów
- Miary położenia i rozproszenia rozkładów
- Definicje stabilności i zdolności procesów
- Wskaźniki zdolności procesów
- DPMO, PPM,
- Sigma Level, Cp, Cpk
- Konstrukcja karty kontrolnej i jej interpretacja
- Testy stabilności procesu z wykorzystaniem karty kontrolnej.
- Rodzaje kart kontrolnych
- Interpretacja rozkładu danych pod kątem tendencji centralnej oraz zróżnicowania procesu.
- Dobór odpowiednich miar położenia do typów rozkładów
- Kalkulacja wskaźników DPMO, PPM, Sigma Level, Cp, Cpk. Interpretacja wskaźników zdolności procesów.
- Interpretacja kart kontrolnych
- Wybór kart kontrolnych do analizy procesów
- Analiza zdolności i stabilności procesów na podstawie danych eksperymentalnych
- Analiza danych z procesów produkcyjnych z wykorzystaniem autentycznych danych z firmy.
3.3. Total Quality Management
- Ewolucja pojęcia jakości
- Zasady TQM
- Metody: KAIZEN, Just in Time, Idea / Innovation Management, POKA YOKE, Analiza Kosztów Jakości, Lean Management
- Studia przypadku:
- Mackies Ice Cream
- Praca zespołowa
- Kaizen w praktyce (film)
- Diagram Ishikawa i analiza Pareto
- Nagroda jakości wg HKMA
3.4. Badania operacyjne
- Wprowadzenie niezbędnych pojęć umożliwiających modelowanie omawianej klasy problemów decyzyjnych
- Zapoznanie z oprogramowaniem do rozwiązywania problemów decyzyjnych (Excel, GAMS, R)
- Studium przypadku -identyfikacja i rozwiązywanie konkretnego problemu decyzyjnego
- Decyzja optymalna i analiza postoptymalna
- Ćwiczenie zdobytych umiejętności w trakcie rozwiązywania w 2-3 osobowych grupach problemów decyzyjnych przygotowanych przez prowadzącego
3.5. Logistyka w przedsiębiorstwie
- Sterownie zapasami (analiza ABC/XYZ, metoda EWZ, metody zarządzania zapasami)
- Jakie są przyczyny utrzymywania zapasów?
- Jak ustalić które i ile zapasów utrzymywać?
- Jak obliczać koszty utrzymania, uzupełnienia i braku zapasów?
- Magazynowanie (teorie lokalizacji, prawo pierwiastka kwadratowego i jego modyfikacje, outsourcing, innowacje w składowaniu i kompletacji)
- Gdzie lokalizować magazyny? Centralizacja czy regionalizacja gospodarki magazynowej?
- Jak automatyzować i optymalizować procesy magazynowe?
- Opakowania
- Istota kodów kreskowych i RFID
- Opakowania ekologiczne, aktywne i inteligentne
- Transport
- Rola i funkcje manipulacji i transportu wewnętrznego w przedsiębiorstwie
- Transport zewnętrzny
- Optymalizacja powiązań transportowych
- Zagadnienia transportu w kontraktach handlowych
- Case study – koszty transportu (około 3,5 h)
- Sterownie zapasami (analiza ABC/XYZ, metoda EWZ, metody zarządzania zapasami)
3.6. Współczesne trendy IT w biznesie
- Rozwój tehnologi IT w XXI wieku
- Automatyzacja – ratunek dla gałęzi przemysłu
- Robotyka – gdzie ma zastosowanie
- Automatyzacja lekarstwem dla braku zasobów ludzkich
- Wpływ automatyzacji na rozwój biznesu
- Planowanie długofalowe. Jak szybko spłaca się inwestycja
- E-commerce – nowy gigantyczny rynek bez ograniczeń obszarowych
- Jak korzystać ze wsparcia technologii przy zarządzaniu sprzedażą
- Business Inteligence – jakie daje mozliwości
- Centre of Gravity – Globalny zasięg dzięki odpowiedniemu planowaniu
- Portale społecznościowe oraz ich pochodne – jak istotny wpływ mają na nasze życie zawodowe oraz rozwój biznesu
- Czy powierzchnia biurowa jest jeszcze potrzebna – technologie umożliwiające pracę w zaciszu domowym
- Cyfryzacja – Smart… – czy urządzenia przenośne są już kompatybilne z człowiekiem
- Najnowsze trendy w transporcie. Jak będzie wyglądać transport
- publiczny
- prywatny
- łańcuch dostaw
- Drukarki 3D – gdzie mogą znaleźć zastosowanie
- Wirtualizacja – co rozumiemy pod tym pojęciem
- Wirualizacja serwerów
- Google glass
- Wirtualna rzeczywistość – czy tam będziemy spędzać cały nasz wolny czas?
3.7. Supply Chain Management
- Pojęcie zarządzania łańcuchem dostaw
- Systemy informatyczne wspomagające współpracę w łańcuchach dostaw
- Rodzaje relacji i współpracy w łańcuchach dostaw
- Rozwiązania sieciowe i efekt „byczego bicza” w łańcuchu dostaw
- Efekt „byczego bicza”
- Integracja partnerów kluczem w relacjach sieciowych
- Systemy wspomagające tworzenie sieci
- Szczupłe i zwinne łańcuchy dostaw
- Zarządzanie przepływem informacji i przepływem produktów w łańcuchu dostaw – Beer game (wprowadzenie: 30-45 min; gra: ok. 2h; podsumowanie: ok. 1h)
Moduł 4: Marketing
4.1. Marketing w praktyce
- Marketing – po co, dla kogo, dlaczego?
- Cele, strategie, miary sukcesu w marketingu
- „Marketing mix” czyli jak zabrać się do przygotowania strategii
- Badania rynkowe (ilościowe, jakościowe)
- Współczesny konsument – czego oczekuje?
- Grupa docelowa
- Megatrendy kulturowe a komunikacja
- Konsument jako „shopper”
- Jak spozycjonować markę?
- Co to znaczy „USP” i czy warto je mieć?
- Dlaczego jedne marki upadają a inne rosną w siłę?
- Dualizm marki – „serce i rozum”
- „Jak przedłużyć cykl życia produktu?
- Strategie portfelowe
- Cena czy wartość?
- Opakowanie – jaką spełnia funkcję
- Promocje produktowe
- Efektywna komunikacja
- Zintegrowana strategia komunikacji – co to jest?
- Kryteria dobrej reklamy
- Jak się komunikować – emocjonalnie, funkcjonalnie?
- Czy warto wykorzystać celebrytów w reklamie?
- Co to znaczy „shopper marketing”?
- Komunikacja w miejscu sprzedaży
4.2. Customer behaviour
The course is coaching oriented and covers the following topics:
- The Consumer Behaviour concept, antecedents and diversity.
- Meaning of Consumer Behaviour approaches, theories and models
- Consumers as individuals – Motivation, Needs, Values, Involvement, Personality, Attitudes, Perception, Learning and Memory and, Interpretation.
- Consumer as decision-makers- Problem recognition, Information Search, Alternative Evaluation, Purchase Decision, Pos-purchase Evaluation.
- Consumer External Influences – Culture, Social Class, Situational Factors, Family, Reference Groups).
- Learning from cases-studies:
- Consumer Behaviour and Food Safety
- Food Quality Products
- Innovation Products
4.3. Plan marketingowy
- Elementy składowe planu marketingowego
- Wyznaczanie celów
- Zespół projektowy
- Główni „udziałowcy” projektów (stakeholders)
- Skuteczne strategie marketingowe
- Przygotowanie nowej oferty (product mix)
- Pozycjonowanie (USP)
- Grupa docelowa
- Marka
- Strategie portfelowe
- Receptura / skład
- Cena
- Opakowanie (jednostkowe i zbiorcze)
- Komunikacja na opakowaniu
- Pozycjonowanie oferty na rynku (marketing mix)
- Produkt mix
- Dystrybucja
- Wsparcie / promocja
- Otoczenie konkurencyjne
- Strategia kanałowa
- Shopper marketing
- Ustalanie kryteriów sukcesu dla projektu (KPIs)
- Badania rynkowe – weryfikacja oferty i komunikacji
- Przygotowanie kalkulacji finansowej projektu
- Cena
- Potencjał sprzedaży / udziały rynkowe
- Dystrybucja
- Rotacja
- Otoczenie konkurencyjne
- Koszty alokowane do projektu
- Pojęcie przychodów typu „incremental”
- Rentowność wsparcia (ROI)
- Wdrażanie projektu
- Post ewaluacja – kiedy i czemu służy?
4.4. Marketing międzynarodowy
The course is coaching oriented and covers the following topics:
- Part I – The international marketing scope (marketing and its links to global strategy, International marketing intelligence)
- Part II – International marketing policies (Product, Distribution, Price Communication policies)
- Part III- International marketing coordination
- Part IV. Look at the international marketing environment, Cultural differences
- Part V. International marketing decisions – whether to enter, which markets to enter, decide how to enter, plan marketing programs
4.5. Public Relations – PR
- Public Relations jako element kształtowania polityki sukcesu
- Media Relations – czyli jak współpracować z mediami w dobie informacji obrazkowej
- Czy kryzys w przedsiębiorstwie można przekuć w sukces? Jak informować opinię publiczną o sytuacji kryzysowej.
- Elementy wystąpień publicznych i autoprezentacji – co zrobić kiedy kamera i mikrofon nas przeraża?
Moduł 5: Zarządzanie finansami
5.1. Podstawy analizy finansowej
- Rola analizy finansowej w zarządzaniu przedsiębiorstwem.
- Metody i techniki analizy finansowej przedsiębiorstw.
- Analiza wstępna bilansu.
- Analiza rachunku zysków i strat w układzie porównawczym i kalkulacyjnym,
- Analiza rachunku przepływów pieniężnych.
- Analiza wskaźnikowa płynności, sprawności działania, rentowności i zadłużenia przedsiębiorstwa. Analiza du Ponta.
Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem technik multimedialnych, zajęć ćwiczeniowych polegających na rozwiązywaniu i analizowaniu przypadku przykładowego przedsiębiorstwa.
5.2. Rachunkowość zarządcza i controlling
- Rachunek kosztów w decyzjach operacyjnych
- Budżetowanie zadań operacyjnych
- Rachunkowość zarządcza a podejmowanie decyzji strategicznych dla przedsiębiorstwa
- Controlling jako system regulacji wewnętrznej
- Organizacja procesów controllingowych w przedsiębiorstwie
- Controlling kosztów
- System controllingu a motywowanie pracowników
5.3. Finanse przedsiębiorstw i rynki finansowe
- Polityka i strategia w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa
- Strategie finansowania przedsiębiorstw
- Planowanie finansowe
- Kapitał obrotowy
- Rola kapitału obrotowego w zarządzaniu płynnością finansową
- Strategie w zakresie kapitału obrotowego
- Optymalizacja zarządzania środkami pieniężnymi
- Model Baumola
- Model Millera Orra
- Wynik finansowy
- Ocena wyniku finansowego metodą czteroczynnikową
- Podział zysku w firmie
- Rynki finansowe
- Polityka i strategia w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa
5.4. Biznesplan
- Biznes Plan – cele, struktura, ocena;
- Studium przypadku – skonstruowanie planu finansowego na prostym przykładzie z wykorzystaniem programu komputerowego „Biznes Plan”
- Sporządzenie indywidualnych biznes planów przez każdego studenta dla wybranej firmy (przedsięwzięcia)
- Prezentacje biznes planów i dyskusja
Moduł 6: Zarządzanie strategiczne
6.1. Strategia przedsiębiorstwa
- Geneza i rozwój strategii firmy i zarządzania strategicznego
- Strategia a misja i wizja
- Strategia jako treść, kontekst i proces
- Strategia konkurencji (strategia jednostki biznesu) a strategia rozwoju (strategia korporacji)
- Strategia konkurencji – pozycjonowanie strategiczne
- Domena (zakres konkurowania)
- Przewaga konkurencyjna
- Przywództwo kosztowe
- Unikalność (zróżnicowanie)
- Koncentracja
- Ugrzęźnięcie
- Strategia konkurencji – procesy i zasoby
- Strategia rozwoju – alokacja zasobów
- Rozpiętość a rozkład działalności korporacji
- Metody portfelowe – macierz BCG i macierz McKinseya
- Problem synergii i rola centrali
- Strategia rozwoju – kierunki rozwoju
- Macierz Ansoffa
- Zmodyfikowana macierz Ansoffa
- Strategia rozwoju – sposoby rozwoju
- Rozwój wewnętrzny
- Alianse strategiczne
- Fuzje i przejęcia
- Studia przypadków i warsztaty
6.2. Analiza strategiczna
- Szukanie kontekstu strategii – analiza strategiczna
- Strategia a procesy regionalizacji i globalizacji
- Jak wybrać właściwy zakres geograficzny analizy strategicznej?
- Potencjał globalizacyjny sektora wg modelu Yipa
- Czynniki rynkowe
- Czynniki kosztowe
- Czynniki rządowe
- Czynniki konkurencyjne
- Analiza strategiczna makrotoczenia wg modelu PEST
- Otoczenie polityczno-prawne
- Otoczenie ekonomiczne
- Otoczenie społeczne
- Otoczenie technologiczne
- Analiza strategiczna otoczenia konkurencyjnego wg modelu 5 sił Portera
- Konkurenci
- Nowe wejścia do sektora
- Substytuty
- Dostawcy
- Nabywcy
- Analiza strategiczna otoczenia konkurencyjnego z wykorzystaniem mapy grup strategicznych
- Analiza strategiczna przedsiębiorstwa
- Potencjał
- Procesy
- Rynek i klienci
- Wyniki finansowe
- Synteza dotychczasowych analiz – SWOT (bilans strategiczny)
- Studia przypadków i warsztaty
6.3. Wdrażanie strategii
- Strategiczne myślenie a strategiczne działanie
- Bariery wdrażania strategii
- Istota koncepcji Balanced Scorecard i mapy strategii
- Balanced Scorecard a bariera zrozumienia – jak komunikować strategię różnym grupom interesariuszy
- Balanced Scorecard a bariera motywacji – jak wykorzystać system premiowy do koncentracji na wdrażaniu strategii
- Balanced Scorecard a bariera zasobów – jak powiązać strategię z budżetem
- Balanced Scorecard a bariera uwagi – jak uczynić strategię codzienną sprawą każdego kierownika
- Strategiczne uczenie się i doskonalenie strategii
- Balanced Scorecard na poziomie:
- korporacji
- strategicznych jednostek biznesu
- pionów wsparcia
- Studia przypadków i warsztaty
6.4. Rozwój organizacji
strona w budowie
6.5. Zarządzanie zmianą
- Zmiany i opór wobec zmian
- Co to jest zmiana?
- Jakie są przyczyny zmian?
- Odpowiedzi na zmianę
- Opór
- Zamiany a role menedżera
- role w zarządzaniu
- postęp decyzyjny
- atrybuty zarządzania
- Narzędzia zarządzania
- diagram Venna
- analiza pola sił
- drzewo problemowe
- Zarządzanie Ryzykiem
- rekonstrukcja procesów biznesowych (reengineering)
- waga ryzyka
- analiza ryzyka
- Reasumpcja
- zarządzanie zmianami personalnymi
- zarządzanie zmianami i TQM
- inne związane z tematem zagadnienia
- Zmiany i opór wobec zmian
6.6. Zarządzanie projektami
strona w budowie
Moduł 7: Food Economy
7.1. Analiza rynków rolnych
- Specyfika rynków rolnych
- Regulacje rynkowe i interwencjonizm
- Umiędzynarodowienie i globalizacja rynków rolnych
- Metody analizy rynków rolnych
- Bilanse rynkowe
- Model Structure-Conduct-Performance
- Przegląd rynków rolnych
- Studia przypadków wybranych rynków rolnych z wykorzystaniem modelu Structure-Conduct-Performance
- Rynek zbóż
- Rynek mięsa
- Rynek mleka
- Rynek cukru
7.2. Międzynarodowy agrobiznes
- Źródła danych, narzędzia i metody analizy rynku
- Charakterystyka światowego agrobiznesu na przykładzie mleczarstwa, studia przypadków
- Integracja światowego rynku mleka
- Liberalizacja światowego handlu produktami mlecznymi
- Procesy deregulacyjne na światowym rynku mleka
- Finansjalizacja rynku mleka
- Implikacje integracji światowego rynku mleka dla branży mleczarskiej, studia przypadków
- Koniunktura na światowym rynku mleka
- Cykle koniunkturalne na światowym rynku mleka, studium przypadków
- Zarządzanie ryzykiem, studia przypadków
- Długookresowe perspektywy światowego rynku mleka
- Szanse eksportowe polskiego mleczarstwa
- Strategie eksportowe wśród największych światowych eksporterów produktów mlecznych, studia przypadków
- Analiza potencjalnych rynków eksportowych, studia przypadków
7.3. Negocjacje z sieciami handlowymi
- Wywiad rynkowy
- Sposoby i źródła wspierające rozpoznanie firmy
- Sposoby i źródła wspierające rozpoznanie kupca
- Zrozumienie celów i strategii negocjacyjnych kupca
- Sposoby myślenia kupców z sieci handlowych
- Dlaczego kupiec będzie z Tobą rozmawiać?
- Specyfika negocjacji w sieciach handlowych
- Scenariusze negocjacji w sieciach handlowych
- Rozpoczęcie współpracy
- Odnowienie współpracy
- Renegocjacje
- Zamknięcie współpracy
- Przygotowanie się do negocjacji z siecią handlową
- Rozpoznanie oczekiwań
- Przygotowanie oferty i prezentacji
- Jak kupcy budują swoje stanowiska negocjacyjne
- Zaplanowanie strategii negocjacyjnych (metody, techniki i narzędzia)
- Dobór zespołu negocjacyjnego i ustalenie ról
- Praca z zespołem negocjacyjnym
- Identyfikacja mocnych i słabych stron
- Przygotowanie się do wyznaczonej roli w zespole negocjacyjnym
- Techniki rozwoju kompetencji negocjacyjnych członków zespołu
- Budowanie relacji z kupcem
- Budowanie stanu emocjonalnego u kupca
- Sztuka podtrzymywani pozytywnych relacji
- Etykieta biznesowa w negocjacjach
- Negocjacje z sieciami handlowymi
- Faza wstępna
- Faza właściwa
- Zamykanie negocjacji
- Podtrzymywanie współpracy i poszerzenie wprowadzanego asortymentu
- Budowanie relacji z kupcem
- Wzmocnienie pozycji partnera biznesowego
- Zarządzanie kryzysem podczas realizacji kontraktu
- Blokowanie konkurencji
- Wywiad rynkowy
7.4. Bezpieczeństwo żywności
- Bezpieczeństwo żywności
- Wymagania prawne w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego
- Urzędowa kontrola żywności
- Wytyczne dotyczące wymagań dobrej praktyki higienicznej i produkcyjnej oraz systemu HACCP
- Śledzenie drogi wyrobu – tracebility
- System Wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach RASFF
- Znakowanie
- Przykłady zafałszowania żywności
- Bezpieczeństwo żywności a opakowania
- Bezpieczeństwo opakowań do kontaktu z żywnością
- Trendy w opakowalnictwie
- Bezpieczeństwo żywności
7.5. Systemy zapewnienia jakości żywności
- Podstawy Trwałego (zrównoważonego) rolnictwa – perspektywa oczekiwań społecznych i polityki rolnej
- Wybrane (certyfikowane) systemy produkcji rolniczej:
- Metodami ekologicznymi
- Integrowanej produkcji
- Wybrane systemy zapewnienia jakości w produkcji żywności (HACCP, ISO22000, FSSC22000, GMP+,IFS, BRC. GFSI i inne)
- Global Food Safety Initiative (Benchmarking systemów)
- Produkty FQS (Food Quality Schemes) – Chroniona Nazwa Pochodzenia, Chronione Oznaczenie Geograficzne, Gwarantowana Tradycyjna Specjalność
- Studia przypadku
8. Study week
W ramach Study week Słuchacze będą mogli wziąć udział w intensywnych warsztatach o charakterze studium przypadku. Study week to zajęcia praktyczne w formule pogłębionego, kilkudniowego case study.
9. Study trip
Dla zainteresowanych Słuchaczy przewidujemy również Study trip, czyli kilkudniowy wyjazd studyjny do jednego z krajów europejskich, którego zadaniem jest zapoznanie Uczestników z sektorem agrobiznesu w danym państwie. W ramach seminariów terenowych będziemy poznawać najlepsze praktyki wiodących firm.
10. Seminarium dyplomowe
Warunkiem uzyskania dyplomu MBA sygnowanego przez Międzynarodowy Zarząd sieci programów MBA „Agribusiness Management and Commerce” oraz akredytowanego przez ICA (The Interuniversity Consortium for Life Sciences) jest przygotowanie i obrona pracy dyplomowej. Praca powinna mieć charakter badawczy lub służyć rozwiązaniu rzeczywistych problemów biznesowych. Seminaria – poświęcone istocie i metodyce pisania prac dyplomowych mają za zadanie wesprzeć Słuchaczy w napisaniu rozprawy, którą przygotowywać będą samodzielnie lub w grupach 2 osobowych – pod kierunkiem wybranego promotora.